Chciałbym Wam przedstawić całkowicie polskie konstrukcje śmigłowców. Być może zainteresują one twórców Heliborne i zobaczymy je w grze. Na początek SM-4 "Łątka" czyli koncepcja lekkiego, ekonomicznego śmigłowca. Z założenia miał być śmigłowcem łącznikowym przeznaczonym dla wojska ale brano pod uwagę też warianty rolnicze, sanitarne i szkolne.
WSK Świdnik w 1961 roku podjęło prace nad tą konstrukcją. Rok później były już gotowe dwa egzemplarze. Jeden do prób statycznych i drugi do prób w locie. Wyposażono go w silnik WN-6S i rozpoczęto testy na naziemnym stanowisku badawczym. Niestety stwierdzono dość duże drgania. Niedopuszczenie silnika WN-6S do lotów przesądziło o losie tego prototypu.
Dwa lata później podjęto jeszcze próbę modyfikacji SM-4 dając mu silnik odrzutowy, jednak i to pozostało tylko w sferze studium.
Konstrukcja
to trzymiejscowy śmigłowiec w układzie jedno wirnikowym ze śmigłem
ogonowym. Zbudowany z metalu i laminatów z włókna szklanego. Wirnik
nośny trój łopatowy. Kadłub składał się z
części przedniej czyli kabiny, części środkowej i belki ogonowej. Elementem
pracującym w kabinie była podłoga uformowana w belkę, wykonaną z blachy
duralowej. Kabina o czystej konstrukcji skorupowej była wykonana z
laminatu i miała bogate oszklenie. Belka podłogowa łączyła się z
kratownicą części środkowej za pomocą czterech okuć. Kratownica
środkowej części kadłuba wykonana była z rur stalowych, łączonych przez
spawanie. Zabudowano w niej zbiornik paliwa, ustawiony skośnie silnik i
przekładnię główną. Belka ogonowa stanowiła kratownicę przestrzenną,
spawaną z rurek stalowych, o przekroju trójkątnym, wierzchołkiem
zwróconym ku dołowi. Nad belką przechodził wałek napędowy śmigła
ogonowego, składający się z pięciu segmentów, połączonych przegubami.
Na końcu belki ogonowej zamocowano mały statecznik z laminatu,
przekładnię, śmigło ogonowe i kabłąk, ochraniający śmigło.
Podwozie płozowe, stałe. Płozy wykonane były z rur duralowych.
Silnik płaski WN-6S o mocy startowej 132 kW (180 KM).Podwozie płozowe, stałe. Płozy wykonane były z rur duralowych.
Dane techniczne SM-4
Średnica wirnika nośnego 10,0 m, długość kadłuba 9,3 m, wysokość 2,8 m.
Masa własna 640 kg, masa użyteczna 330 kg, masa całkowita 970 kg.
Prędkość max 135 km/h, prędkość przelotowa 115 km/h, wznoszenie 4,5 m/s, pułap 3300 m, zasięg 300 km, czas lotu ok. 3 h 20'.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz